fbpx
MIESIĄCZKA, MIT OBALONY

MITY O INTUICYJNEJ DIECIE: głód fizyczny to najlepszy znak?

To niesamowite, że prawie rok temu pisałam tutaj o intuicyjnym jedzeniu (są tu wspaniałe afirmacje). Wtedy temat ten dosłownie “ugryzłam”. Przyrównałam intuicyjne jedzenie do uszanowania swoich pragnień, sygnałów, które wysyła organizm, np. w postaci ochoty na dane pokarmy. Od tego czasu wiele nowego się nauczyłam, a przede wszystkim lepiej zrozumiałam, w jaki sposób przekazywać wiedzę, tak, aby była rozwijająca także dla innych. Stąd też nowość w postaci infografik, które możecie z powodzeniem przesyłać dalej.

 

Zadałam sobie pytanie. A co jeśli organizm wysyła nam cały czas mylne sygnały? Jak wtedy rozumieć intuicyjne jedzenie?

 

Rok temu też dziękowałam Wam w tym wpisie, że jest Was 1700 obserwujących na moim fanpejdżu na Facebooku. Dziś jest dokładnie o 1000 osób więcej ! DZIĘKUJĘ ! 💜

Wiem, że zasięgi w mediach społecznościowych są mocno cięte, dlatego jeśli trafiacie na moje treści, to będę bardzo wdzięczna za znak, że interesują Was poruszane przeze mnie tematy. Krótki komentarz, “lajk” czy mały uśmiech. To w zupełności wystarczy 🙂

 

 

A teraz idziemy do tematu intuicyjnej diety, a dokładniej odpowiemy sobie na trzy główne pytania (dwa pierwsze w tym wpisie):

1. CZY POJĘCIE INTUICYJNEJ DIETY JEST DOBRZE ROZUMIANE?

2. CZY GŁÓD PSYCHICZNY POWINIEN BYĆ ZAWSZE NEGOWANY I POSTRZEGANY W SPOSÓB PEJORATYWNY?

3. GDZIE SĄ GRANICE KOBIECEJ INTUICJI W KONTEKŚCIE FAZY FOLIKULARNEJ?

 

 

CZYM JEST INTUICYJNA DIETA A CZYM ABSOLUTNIE NIE JEST?

Zrozumienie bardzo subtelnej definicji INTUICYJNEGO odżywiania się okazuje się przełomowe dla wielu kobiet. Zauważyłam, jak często pojęcie to jest źle interpretowane. Przyjęło się, że intuicyjna, naturalna i zdrowa dieta to taka, gdy jemy to na co mamy ochotę i wtedy, gdy czujemy “prawdziwy” głód w żołądku, tak, że trochę już skręcają się “kiszki”, trochę burczy w brzuchu…czyli wynikająca zawsze z głodu fizycznego. Głód psychiczny* uznawany jest za słabość.

 

Powstało wiele mitów na temat słuchania swojej intuicji w kontekście diety.

Odpowiedzmy sobie zatem na pytanie czym NIE JEST intuicyjne odżywianie się, a czym tak naprawdę JEST.

 

 

Intuicyjna dieta to NIE JEST:

– traktowanie przyjemności z jedzenia i chęci jedzenia z apetytem, jako głównego motywatora do zjedzenia posiłku

– dążenie do momentu satysfakcji z posiłku, nawet jeśli ta jest na tę chwilę nieosiągalna chociażby przez kiepski stan psychiczny

– odżywianie się zawsze w celu zaspokojenia głodu fizycznego

 

 

 

Czym zatem JEST intuicyjna dieta?

– to odżywianie się z rozsądku i troski o siebie, które nie musi wynikać z fizycznego odczucia głodu, a może być odpowiedzią na głód psychiczny*

– to stawianie na pierwszym miejscu fizjologii i traktowanie jedzenia, jak paliwo

– to dbanie o regularne spożywanie i nie pomijanie posiłków**

– to też słuchanie swoich pragnień, które wraz z głębszym poznaniem siebie są coraz bardziej trafne i służą zdrowiu, a nie wypełnianiu pustki

 

 

* specjalnie nie używam określenie głód emocjonalny, bowiem ten kojarzy się głównie z przejadaniem się w celu poradzenia sobie z trudnymi emocjami; w moim rozumieniu głód psychiczny dotyka osoby nie w pełni zdrowe (głównie) ze względu na restrykcje kaloryczne, np. stosowanie bardzo niskokalorycznych diet czy nieuświadomione głodzenie się. Może, ale nie musi pojawiać się pod wpływem silnych emocji.
** bardzo umownie przyjmuje się, że wyjściowym punktem są 3 posiłki w ciągu dnia.

 

 

Kobieta nie ma miesiączki – to często konsekwencja bagatelizowania głodu psychicznego*, niechęć “poddania się” jedzeniu emocjonalnemu. Kobieta ma otłuszczone narządy wewnętrzne i grozi jej, np. miażdżyca – często pozwala sobie na to, aby jej życiem kierowały emocje – nie wierzy w intuicyjną dietę.

 

DLACZEGO POJAWIA SIĘ GŁÓD PSYCHICZNY*?

 

Gdy jesteśmy długo w deficycie kalorycznym, czyli jemy za mało, mózg przestaje wysyłać fizyczne sygnały głodu, po to, aby nie tracić żadnej energii, a tym samym pojawia się niezrozumiały głód psychiczny w postaci obsesyjnego myślenia o jedzeniu bez uczucia burczenia w brzuchu; głód psychiczny jest równie ważnym sygnałem do jedzenia, co głód fizyczny.

 

 

Są przeróżne sygnały mówiące: “pora na posiłek”, to nie tylko głód fizyczny, ale też:

 

  • głód psychiczny (pojawiający się ze szczególnym nasileniem u osób z zaburzeniami odżywiania, funkcjonujących w wiecznej spirali niedojadania i przejadania się), czyli intensywne rozmyślanie o jedzeniu
  • brak koncentracji
  • niechęć do działania
  • mętlik w głowie
  • bóle głowy
  • mroczki przed oczami
  • przyspieszone tętno
  • problemy z oddychaniem

 

 

Co na ten moment wyniosłaś dla siebie?

Jakie masz wątpliwości?

Zdaję sobie sprawę, że dla wielu z Was takie rozumowanie intuicyjnej diety może być nowością. Bo przecież intuicja kojarzy się nam z impulsem, spontanicznością… a ja mówię, że nie do końcu… że intuicyjna dieta to taka, która jest zaplanowana, że to czasem spożywanie posiłków z rozsądku, a nie fizycznego głodu. Sygnały wysyłane przez ciało, jak same widzicie bywają bardzo mylne. Intuicja zawsze chce dla nas najlepiej. A my podświadomie, wiemy, że jej ufając dokonujemy najlepszych wyborów.

Ciąg dalszy nastąpi 💜

 

Polecam też ten anglojęzyczny podcast na temat intuicyjnej diety: ten odcinek jest świetnym rozwinięciem tematu.

 

Roślinne propozycje z ebooka – pyszne, odżywcze i gotowe w mig!

 

 

Chcesz nauczyć się indywidualnie, jak komponować zbilansowane wege posiłki? Zróbmy to razem – prosto i skutecznie!

 OFERTA DIETETYCZNA

 

 

 

Potrzebujesz planu żywieniowego, z którym możesz ruszyć już TERAZ?

 

 2-TYGODNIOWY JADŁOSPIS WEGAŃSKI 2100 kcal

2-TYGODNIOWY JADŁOSPIS WEGAŃSKI 1700 kcal wraz z modyfikacjami WEGETARIAŃSKIMI

 2-TYGODNIOWY JADŁOSPIS WEGAŃSKI z produktów z Biedronki 1800 kcal

 2-TYGODNIOWY JADŁOSPIS WEGAŃSKI z produktów z Biedronki 2500 kcal

 2-TYGODNIOWY JADŁOSPIS WEGAŃSKI z produktów z Lidla 1700 kcal (NOWOŚĆ!)

 2-TYGODNIOWY JADŁOSPIS WEGAŃSKI z produktów z Lidla 2200 kcal (NOWOŚĆ!)

 

 

A może szukasz inspiracji i wiedzy?

Poznaj swoją kobiecość i walory roślinnego odżywiania dopasowanego do cyklu miesiączkowego. Raz na zawsze pożegnaj się z wahaniami nastrojów, bolesnymi miesiączkami i PMS!

32 ROŚLINNE PRZEPISY EBOOK DLA KOBIET “W zgodzie z cyklem menstruacyjnym”

opinie o ebooku

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 komentarze

  • Reply Weronika Maj 15, 2020 at 7:11 pm

    Bardzo ciekawy wpis, dużo konkretów, które na pewno się mi przydadzą. Dużo się mówi teraz o jedzenie intuicyjnym, staje się to wręcz modne. Jednak nie wszyscy tłumaczą dokładnie o co w nim tak właściwie chodzi. Czekam na kolejną część . Danie pokazane w wpisie wygląda baaardzo apetycznie, czy można się spodziewać jakiegoś przepisu z nim?

    • Reply Agnieszka Maj 18, 2020 at 1:10 pm

      Dziękuję! Chodzi o pieczone warzywa? Oczywiście wrzucę! Poza tym jest tam sos “serowy” z cieciorki (tutaj muszę dopracować przepis), gotowane zboża, czyli źródło węglowodanów złożonych i chrupiąca prażona cieciorka z mojego ebooka. Było pyszne! 🙂

    Leave a Reply